Televisiedebatten, peilingen en uitingen op sociale media, die vlak voor de verkiezingen plaatsvinden, beïnvloeden met opzet het stemgedrag van de Nederlandse kiezer. Een campagnestop van een maand tot aan de verkiezingen kan deze ongewenste beïnvloeding voorkomen.
Nederlandse kiesgerechtigden
de politieke partijen een campagne- en peilingstop op zowel sociale als reguliere media op te leggen, van 23 oktober tot 23 november, zodat de kiezer zonder recente binnen- of buitenlandse inmenging en naar eigen oordeel zijn of haar stem kan uitbrengen.
De echte debatten vinden niet plaats bij de NPO of RTL, maar in de Tweede Kamer. Allemaal terug te zien.
Lijsttrekker Pieter Omtzigt van NSC heeft weinig trek in een campagne vol lijsttrekkersdebatten met veel deelnemers en soundbites. Omtzigt wil ‘diepgaande gesprekken’ en debatten met hooguit twee of drie deelnemers. Of hij de grote tv-debatten werkelijk zal mijden, is nog niet duidelijk.
https://www.ad.nl/politiek/omtzigt-ziet-weinig-in-campagne-als-spelshow-met-grote-tv-debatten-liever-diepgaand-gesprek~a4c4d28d6/